U bent hier
Toch geen tram naar Ekeren
De geplande tramlijn naar Ekeren staat al jaren op de politieke agenda. Samen met de vernieuwing van een stuk Leien, de heraanleg van het prestigieuze Operaplein en een tramlijn naar het Eilandje, vormt ze het project Brabo 2. In theorie was met de uitvoering al in 2010 gestart. Onder andere budgetproblemen zorgden ervoor dat het project alsmaar opgeschoven werd.
De Vlaamse regering zorgt ervoor dat er nu tòch schot in de zaak komt, door groen licht te geven voor Brabo 2. Alleen: dat project omvat niet langer de tramverlenging naar Ekeren. De tramlijn die normaal via de Ekersesteenweg tot in het centrum van Ekeren zou lopen, zal fel worden ingekort. De eindhalte zal al op de Havanasite aan de Noorderlaan komen te liggen. Volgens schepen voor Mobiliteit Koen Kennis (N-VA) gebeurt dat op uitdrukkelijk aandringen van het Antwerpse stadsbestuur. "We voelen dat er in Ekeren geen draagvlak is voor zo'n tramverlenging", zegt Kennis. "We konden niet anders dan luisteren naar dat signaal."
Vervoersplan
De inkorting is niet alleen goed nieuws voor Koen Kennis, ze is dat ook voor Ekers districtsburgemeester Koen Palinckx (N-VA). "Ik ben gelukkig met de beslissing om te stoppen op de Antwerpse Luchtbal. Ekeren heeft geen nieuwe tramverbinding door het dorpscentrum nodig. We hebben twee treinstations: Ekeren en Ekeren-Mariaburg. Die kunnen een belangrijke rol spelen in het toekomstig openbaar vervoer van en naar Antwerpen. Daarom moet de Vlaamse overheid dringend werk maken van een groot-stedelijk openbaar vervoersplan, zodat de Ekerse inwoners kunnen kiezen tussen een bus- of treinverbinding naar Antwerpen. Verscheidene buitenlandse hoofdsteden zijn een goed voorbeeld".
Eilandje
De geplande tramlijn naar het Eilandje komt er wél. En ook voor de heraanleg van het Operaplein en de Noorderleien gaf de Vlaamse regering groen licht. Van het Operaplein wil de stad een groot dynamisch plein maken, dat voor voetgangers de verbinding moet vormen tussen het Centraal Station en het stadscentrum.
Alle gemotoriseerd verkeer zal onder de grond worden gebracht en er komt een parking voor 500 voertuigen.
Koen Kennis: "Het wordt een schitterend onthaalpunt voor bezoekers aan onze stad." De werken gaan van start in 2014. Ze zullen om en bij de vier jaar duren en kosten 400 miljoen euro.
(Het Laatste Nieuws, 14 Okt. 2013, Pagina 15)