U bent hier
Programma 2024
Thuis in Ekeren
Trots op Ekeren
Toekomst van Ekeren
Goed wonen en leven in Ekeren
1. In Ekeren is het nog steeds goed wonen, leven en werken. Dit blijkt uit tal van statistieken en dat vernemen we zeer vaak van onze inwoners. We willen ons “dorp in de stad” koeste ren en bewaren.
2. We willen de identiteit en eigenheid van de verschillende wijken bewaren met een gevarieerd woningaanbod. Daarbij moet er voldoende aandacht zijn voor eengezinswoningen, zodat gezinnen in Ekeren voldoende kansen krijgen om een geschikte woning te vinden.
3. In Ekeren is er geen plaats voor bijkomende hoogbouw. Bij nieuwbouwprojecten willen we dat appartementen afgestemd zijn op het karakter van de wijk.
4. De komende legislatuur moet werk gemaakt worden van een RUP voor de wijk Donk. Met dit RUP willen we een duidelijke visie verankeren om de Donk te vrijwaren van hoogbouw en vooral vermijden dat steeds meer eengezinswoningen vervangen worden door appartementen. Verder is het belangrijk om in dit RUP aandacht te hebben voor de bescherming en vrijwaring van de Laarse beekvallei en ditin het kader van het waterplan “Ekerse beeklandschappen”.
5. Een masterplan voor Leugenberg moet een duidelijke visie ontwikkelen op de zone met handelszaken rond en aan de gewestweg en ook meer duidelijkheid bieden op de toekomst van de zone van de sportvelden tussen Kwadraat en Deugniet. Hierbij zetten we maximaal in op het behouden van recreatie, open ruimte en landbouw.
6. Een RUP voor Puihoek moet er voor zorgen dat de delen van het gebied die niet onder de WORG (watergevoelig open ruimte gebied) valle, onbebouwbaar blijven. Voor ons moet het ganse gebied uitdrukkelijk als open, onbebouwd gebied behouden blijven.
7. De aanleg van een spoorvertakking Oude landen in het kader van het gewestelijk RUP Spoorweginfrastructuur Oude Landen ligt volledig stil. Indien dit alles opnieuw opstart willen we vooral waken over de belangen van de Ekerse woonwijken die grenzen aan de mogelijke tracés en we pleiten voor een meer participatieve aanpak om het nodige draag vlak te vinden voor het project. Voor ons blijft een ingetunnelde variant de beste optie om de leefbaarheid maximaal te garanderen. We blijven pleiten voor de aanleg van het sportpark Oude Landen.
8. Wat betreft Hoekakker pleiten we voor een bijsturing van de huidige plannen, gelet op de watergevoeligheid van het gebied en de evoluties inzake klimaat en de wateroverlast die overal steeds meer onvoorspelbaar wordt. We blijven ook structurele en duurzame oplos singen vragen voor de mobiliteit indien er bebouwing komt.
9. Op Rozemaai is de uitbreiding en verdere aan leg van het nieuwe park volop bezig. We blijven benadrukken dat een park aanleggen een belang rijke hefboom kan zijn voor een fraaiere en meer leefbare woonwijk, maar minstens even belangrijk is het toekomstig structureel onderhoud. Daarvoor vragen we bijkomende middelen aan de stad.
10. We volgen het project de Nieuwe Rand van nabij op. Dit project van de Vlaamse overheid heeft de ambitie om met tal van partners, actiecomités en lokale besturen samen te werken aan het verbeteren van de mobiliteit in de Antwerpse Noord-en oostrand. Tegelijk is dit ook een leefbaarheidsproject waarbij veel aandacht gaat naar zachte verbindingen, het bufferen en milderen van geluidsoverlast en het verbeteren van de leefkwaliteit en de gezondheid. Voor ons moeten Haventracé (A12) en de toekomstige A102 voorzien worden van alle nodige bufferende en milderende maatregelen die de leefbaarheid van Ekeren verbeteren. Een gedeeltelijk ondertunneling van de zone tussen de knoop A12/E19 en de Leugenberg is volgens ons de beste optie.
11. Alternatieve energie is ook voor ons belangrijk maar er staan voldoende windmolens in de onmiddellijke nabijheid van Ekeren in aangrenzende havengebied. Daarom wil Ekeren geen windmolens op haar grondgebied en moet er nu gezocht worden naar andere locaties.
Een degelijk en fraai openbaar domein - Openbare werken
12. Het structurele onderhoud van de straten, voetpaden en fietspaden is voor ons vandaag een absolute prioriteit en dit blijft ook zo naar de toekomst. Losse tegels en ver zakkingen kunnen nog altijd niet. Toegankelijkheid voor iedereen is hier de norm. Een verzorgde en aangename leefomgeving ligt iedereen nauw aan het hart en is een essentieel element in de strijd tegen verloedering en onveilig heid. Net zoals in de vorige legisla tuur blijven we veel middelen inzetten op investeringen in voetpaden.
13. In deze legislatuur werden onder onze impuls heel wat plannen en projecten voorbereid, waarvan de plannen nu klaar liggen om uitgevoerd te worden. Sommige van deze pro jecten zijn bovenlokaal maar met een grote impact op Ekeren. Deze moeten de komende jaren effectief worden uitgevoerd: • Heraanleg Kapelsesteenweg • Heraanleg van de knoop Leugenberg/Kloosterstraat • Ferdinand Verbieststraat (tussen Ekersesteenweg en Leo Baekelandstraat) • Schoonbroek met nieuwe fietspaden • Fietsbrug over de spoorlijn tussen Donkweg en Prinshoeveweg
14. Samen met Aquafin zetten we verder in op het aanleggen van riolering met gescheiden stelsels. Beken, grachten en waterlopen op het Ekers grondgebied moeten goed onderhou den worden. Het is onze ambitie om het risico op overstromingen sterk te doen dalen.
15. We blijven ook in de volgende jaren verder werk maken van een ambitieus investerings plan om straten volledig opnieuw aan te leggen. Dit gebeurt in overleg met de rioolbeheerder en we bekijken samen de prioriteitenlijst die we verder afwerken.
16. Op vlak van fietspaden en fietsverbindingen hebben we de voorbije jaren sterk ingezet op de ‘fietsring’ van Ekeren. We legden meer dan 6 km nieuwe of vernieuwde fietspaden aan. De komende jaren willen we verder werk maken van fietsverbindingen: • Fietspad Schoonbroek tussen Boerendijk en Kattenberg • Fietsverbinding via de Salaadweg richting Luchtbal/Havanna • Verbeteren fietspad tussen rond punt Driehoekstraat en de brug van de Schriek • Verder door trekken van de F14 van aan de Ekerse Putten richting knoop Leugenberg
17. De studie voor de kerkomgeving van de Sint-Lambertuskerk willen we afronden waarbij het resultaat een verbetering moet zijn voor de leefbaarheid en het wooncomfort maar ook de doorstroming vlot blijft en er voldoende parkeergelegenheid gegarandeerd blijft in deze zone. We willen dat de stad de aanleg van een buurtparking onderzoekt.
18. Voor de gewestweg Leugenberg is een studie tot heraanleg in opmaak. Het Vlaams gewest is hierbij de trekker, maar samen met de stad volgen we dit planningsproces van nabij op en we pleiten alvast voor degelijke fietspaden en het verhogen van de veiligheid, met extra aandacht waar veel kinderen zoals aan de school en aan De Deugniet.
19. We gaan samen met Fluvius door met de uitrol van energiezuinige led-verlichting voor onze straten.
20. De manier waarop nutsbedrijven werken, ergert velen. Straten worden te pas en te onpas opengelegd en vaak niet goed -of pas na een lange tijd- hersteld. De stad heeft recent nieuwe afspraken met de nutsbedrijven gemaakt om dit te verbeteren. Vanuit het district willen we de nutswerken beter kunnen opvolgen en we vragen aan de stad meer ambtelijke ondersteuning voor toezicht op het geleverde werk, zodat sneller kan gereageerd worden wanneer de kwaliteit onvoldoende is.
21. We willen op het openbaar domein meer werken met standaard materialen, dit biedt meer garantie op degelijk en snel herstel bij schade.
MOBILITEIT
22. Bij heraanleg van straten streven we minstens naar een neutrale (of positieve) parkeerbalans met aandacht voor de balans tussen plaatsen voor elektrische en niet -elektrische wagens.
23. We zetten de ingeslagen weg verder wat betreft de snelheid in onze woon- en school buurten. Binnen de woonwijken dwingen we, bij een heraanleg, 30 km/uur af. Op de doorgangswegen is 50 km/uur toegelaten. Op deze wegen zorgen we voor zoveel mogelijk aparte en veilige fietsinfrastructuur. Bij het afdwingen voor de zone 30 zorgen wij ervoor dat de omgeving veilig blijft voor alle weggebruikers. Bis: Vrachtwagens
24. Het aantal conflicten op fietspaden neemt toe. We zetten in op een veilig en inclusief fiets netwerk waarbij we rekening houden met verschillende groepen en verschillende soorten f ietsen. We maken gebruikers bewust van deze problematiek in het kader van verkeers veiligheid waarbij we beroep doen op hun burgerzin om de snelheidslimiet te respecteren. Brommers en speedpedelecs moeten op straat in de zone’s 30 en 50, want we hanteren een suggestiesnelheid van 25km/u op de fietspaden. De focus ligt hier vooral op aangenaam en veilig fietsen voor iedereen – van jong tot oud.
25. Waar mogelijk realiseren we trage wegen voor fietsers en voetgangers. De plannen voor een vlotte verbinding vanaf de Gerardus Stijnenlaan naar het Laar liggen klaar, we voeren deze uit. We maken ook werk van de doorsteek van Schoonbroek naar het Hagelkruispark.
26. Het districtsbestuur is volwaardig lid van de vervoersregio. Deze samenwerking tussen meer dan 30 gemeenten en districten wordt in de toekomst alsmaar belangrijker. We bewaken in de schoot van de vervoerregio dat Ekeren een degelijk busaanbod kan behouden ge combineerd met een degelijk aanbod van ‘vervoer op maat’. Hierbij denken we ook aan de uitbreiding van de dienstverlening op het spoor (lijn Antwerpen - Roosendaal). We zetten in op een multimodale mobiliteit, zodat Ekerenaars de meest efficiënte keuze kunnen maken met deelfietsen, deelmobiliteit, privaat en publiek vervoer.
27. Verkeersopvoeding is belangrijk. De scholen spelen hierbij een belangrijke rol. We blijven het verkeersplatform waar al onze scholen aan participeren ondersteunen.
28. Met 15 scholen op het grondgebied is verkeersveiligheid aan de schoolomgevingen van groot belang. Daarom blijven we voorstander van schoolstraten en veilige routes van en naar de school.
GROEN, PARKEN EN BEGRAAFPLAATS
29. De voorbije twee legislaturen hebben we zeer veel geïnvesteerd in onze parken Veltwijck, Hagel kruis en Hof de Bist. Het blijft een belangrijke opdracht deze goed en kwaliteitsvol te onderhouden. We evalueren de lopende beheersplan nen en sturen deze waar nodig bij.
30. Voor park Hof de Bist willen we samen met de stad een extra publieke ingang creëren via Bist 41. Dit moet ook zorgen voor een betere ontsluiting van Chiro Donk en de boogschutters.
31. Wanneer de knoop Leugenberg-Kloosterstraat wordt heraangelegd, komt er ruimte vrij op en naast het oude talud van de brug. Hier gaan we een parkje aanleggen met ruimte voor kleinschalige recreatie. Boven op de top van het talud willen we een landmark onder de vorm van een uitkijktoren die een fraai uitzicht biedt op de noorderpolders en het havengebied. We denken bijvoorbeeld aan een toren zoals de Pompeiustoren bij Bergen op Zoom of de toren van Bolderdal in Zonhoven of de iconische Vlooybergtoren in Tielt-Winge.
32. In 2024-25 wordt werk gemaakt van een nieuw beheersplan voor de begraafplaats van het centrum. We pleiten alvast voor een uitbreiding van de parkeermogelijkheden op de begraafplaats. De komende jaren willen we ook investeren in de uitvoering van de be heersplan waarbij vele aandacht gaat naar het verder vergroenen en omvormen van een begraafplaats naar een begraafpark.
33. Voor de begraafplaats Mariaburg -de enige stedelijke begraafplaats buiten de stad- willen we dat er een beheersplan wordt opgemaakt in overleg met de gemeente Brasschaat.
34. Het gigantische groene domein aan de Ekerse putten heeft veel potentieel. We onderzoe ken de zachte recreatiemogelijkheden aan de putten en Muisbroek. Lichte vormen van waterrecreatie en een beperkte en gecontroleerde vorm van openluchtzwemmen moet mogelijk zijn. We denken ook aan het verbeteren van de wandelmogelijkheden en het verbeteren van de wegen in het gebied zodat deze voor fietsers en voetgangers comfortabel zijn. We nemen een voortrekkersrol om een centrale visie voor dit gebied te realiseren.
35. Ekeren is het groenste district van de stad en daar blijven we op inzetten. We stimuleren bewoners bij het plaatsen van bloembakken en stimuleren groene voortuinen. Het district zelf zorgt voor de plaatsing van bloemtorens en bloemmanden op openbare plaatsen.
36. Ekeren wil meer inzetten op bijen. Het gebruik van bloemenmengsels, bloemenweiden en allerhande plekken waar bijen beter kunnen gedijen worden voorzien.
37. Ook voor de honden blijven we bekijken waar er behoefte is aan bijkomende hondenloop zones of uitbreiding van de bestaande.
38. Ekeren werkt intensief mee aan het “Groen kruis”. Het gebiedsprogramma ‘Groen Kruis’ is actief in de sterk verstedelijkte noordoostelijke rand rond stad Antwerpen en loopt over het grondgebied van de districten Deurne, Ekeren en Merksem, en de gemeenten Schilde, Schoten, Wijnegem en Wommelgem. Provincie Antwerpen en de partners zijn in dit gebied samen aan de slag om er de open ruimte te behouden, te versterken en zoveel mogelijk met elkaar te verbinden. Met concrete acties op het terrein willen we: het gebied meer bestand maken tegen de gevolgen van klimaatverandering, het gebied mee inzetten tegen klimaatverandering, zorgen voor een aangename en gezonde leefomgeving voor mensen, dieren en planten, veilige groenverbindingen maken waarlangs mensen en dieren zich kunnen verplaatsen.
39. Een degelijk groenonderhoud blijft voor ons een absolute prioriteit. Voor de burger maakt het geen verschil of de groendienst bepaalde plantsoenen, grasbermen en perken onder houd of dit uitbesteedt is aan bedrijven. Overal moet een degelijke kwaliteit voorop staan met regelmatige maaibeurten. We maken duidelijke afspraken waar bepaalde groenzones een iets natuurlijker uitzicht mogen hebben, waar er intensiever gemaaid moet worden en waar we meer inzetten op bloemen en siergrassen. We blijven bij heraanleg van straten opteren voor het extra aanplanten van bomen in straten.
40. Ekeren telt zeer veel laanbomen en we blijven bij heraanleg van straten opteren voor het extra aanplanten van bomen in straten. Hierbij gaat veel aandacht naar plantsoorten die passen in een bepaald straatbeeld en die niet zorgen voor lastige neveneffecten zoals vallend fruit of vruchten. Voor bijkomende toekomstbomen – bomen die zeer oud kunnen worden – is zeker plaats in Ekeren.
41. In sommige straten met oude en monumentale bomen vormt de wortelopdruk een pro bleem voor de voetpaden. In overleg met de bewoners bekijken we alternatieve vormen om zowel te zorgen voor voetgangerscomfort als voor het behoud van de bomen. We zoeken dus creatieve en niet eerder toegepaste oplossingen om beiden te verzoenen.
ZORG VOOR ONS ERFGOED
42. Ekeren is een dorp in de stad met een rijk verleden. Dit verleden koesteren want het vormt onze identiteit en zegt veel over wie we zijn.
43. We willen een wedstrijd lanceren om een eigen Ekers bier te brou wen. Want een bierpruverdorp zonder bier, dat kan niet. Hieraan koppelen een project om het brou werserfgoed in de kijker te zetten.
44. Het Documentatie Antwerpse Noorderpolders bewaart heel vele historisch erfgoed. We wil len een doorgedreven samenwerking opzetten met de Heemkring van de Polder en eventu eel ook met het heemkundig documentatiecentrum van Sint-Mariaburg. Door de krachten te bundelen maken we het verhaal van het erfgoed van Ekeren en de polder nog sterker en we leveren vooral inspanningen om dit erfgoed beter te ontsluiten en te digitaliseren.
45. In Ekeren staan een heel aantal historische informatieborden, zoals deze van de Moretus route. We gaan de borden vernieuwen en er nog een aantal bijplaatsen in relatie tot een aantal historische herdenkingen.
46. Op vlak van onroerend erfgoed heeft Ekeren niet veel bevoegdheden. We bepleiten wel de restauratie en bescherming van de restanten van het oude Laarhof, het enige overblijfsel van het 17de -eeuwse Laarkasteel.
47. Wanneer er bouwvergunningen worden aangevraagd voor panden die op de vastgestelde inventaris van het onroerend erfgoed staan, wensen we een verplicht advies van het districtsbestuur.
Bruisend en levendig Ekeren - Sport
48. We blijven onze verenigingen ondersteunen, zowel bij hun werking als bij projecten en bij het onderhoud van hun infrastructuur en het opstellen van investerings dossiers.
49. De Ekerse indoor sportinfrastruc tuur is toe aan een uitbreiding! Ekeren telt maar 1 echte sporthal ’t Venneke. Ondanks de renovaties van ‘t Venneke blijft de gevecht sportzaal een probleemzone. Ook de sportzaal Schriek heeft al betere tijden gekend. Door de hoge bezettingsgraad en het gebrek aan andere stedelijke sportfaciliteiten in het district is er een grote nood aan een uitbreiding om nieuwe initiatieven toe laten en bestaande clubs, zoals Volmar, de kans te geven om verder uit te groeien. Wij ijveren dan ook sterk voor de bouw van een bijkomende sporthal in Ekeren.
50. De voorbije jaren werd veel geïnvesteerd in KSK Donk. Ook bij FC Ekeren dringt de nood aan vernieuwing van de bestaande infrastructuur zoals kleedkamers en kantine zich op. Door de grote wachtlijst is er bij de club dringend nood aan uitbreiding van de sportvel den en een bijkomend kunstgrasveld.
51. Ekeren sport op 1 mei blijft de belangrijkste sportdag voor Ekeren en de Ekerse sportver enigingen. Op deze dag nodigen we alle sportverenigingen uit om zich voor te stellen in het Hagelkruispark zodat iedereen kan zien hoeveel sportmogelijkheden er zijn in Ekeren. Ook de G-sporten zetten we hierbij in de kijker.
52. We ondersteunen ook verenigingen in het organiseren van sportevenementen en moedi gen deze aan. Zo kan de 2 districtenpijl Ekeren-Deurne ook op onze steun rekenen.
53. We openden recent onze Belgian Red Court op Rozemaai. Dit kunstgrasveld is publie kelijk toegankelijk maar we bieden ook een waaier van activiteiten aan op dit veld voor iedereen die wenst deel te nemen. Dit om de buurt erbij te betrekken en een duurzame werking mogelijk te maken.
54. De atletiekpiste in het Hagelkruispark is dringend aan vernieuwing/ renovatie toe daar de ondergrond volledig verhard is. We vragen met aandrang in Antwerpen om hier werk van te maken en ook de mogelijkheden te bekijken voor het aanleggen van een volwaardige atletiekpiste in Ekeren.
55. Ook de zone rond de sporthal ’t Venneke is aan vernieuwing toe. Zowel de basketvelden, als de verwaarloosde tennisvelden en aansluitend grasveld bieden opportuniteiten om deze zone beter te benutten. Het aantal parkeerplaatsen moet zeker behouden blijven zo dat de activiteiten in de sporthal niet in het gedrang komen en er geen overlast gecreëerd wordt in de buurt.
56. We hebben in Ekeren nog 2 grote sportzones waar ontwikkeling mogelijk is, namelijk aan Leugenberg en achter de school Heder. We vragen een visie en ontwikkeling van deze zones in functie van sport en nieuwe sportmogelijkheden.
57. Sportraden zijn niet meer verplicht. Lokale besturen moeten wel inspraak, participatie en advies organiseren bij het sportbeleid. We blijven in de komende jaren samen met vereni gingen en belanghebbenden werken aan sterke en gedragen vormen van adviesverlening bij de opmaak en uitvoering van ons sportbeleid.
58. We promoten sportkampen, organiseren van sportevenementen en het creëren van aan trekkelijke recreatieve sportinfrastructuur in het openbaar domein.
59. We kijken waar op het openbaar domein het nog nodig is om verdere openbare sport infrastructuur te realiseren en voor welke sporten hier nog nood aan is. We houden ook rekening met G-sporters en hun noden.
JEUGD
60. De Ekerse scouts en chiro’s hebben grote infrastructuurnoden. Samen met de stad willen we een duidelijk meerjarenplan voor de ondersteuning van de jeugdbewegingen om hun jeugdlokalen te renoveren of vernieuwen. We helpen hen ook met de administratieve ondersteuning van subsidie dossiers.
61. We blijven de nood voor fuiven erkennen en tot er een infrastructurele oplossing is blijven we “tent fuiven” 4 x per jaar ondersteunen. Ook jeugdhuis TEL18 blijven we financieel ondersteunen.
62. De kinderraad en de jeugdraad zijn voor ons be langrijke partners in het uittekenen van het Ekers jeugdbeleid.
63. We stimuleren een betere samenwerking tussen de Jeugdcentra Rozemaai en ’t Velt. Boven dien willen we dat de stedelijke jeugdpartner die het jeugdcentrum op Rozemaai uitbaat, meer intensief in overleg gaat met het district en zich inschrijft in het jeugdbeleid van Ekeren.
64. Kinderen moeten kunnen spelen in parken en op het openbaar domein. We vernieuwen de speeltuinen in Veltwijck, de Hendrik Kanorastraat en we voorzien een nieuwe speeltuin ach ter de Sint-Vincentschool aan de Leugenberg.
65. Ook voor jongeren met een beperking moet er plaats zijn in het jeugdbeleid en bij de verschillende verenigingen. Ekeren moedigt hun deelname actief aan met het oog op een betere integratie en participatie. Het integraal toegankelijke speelbos in Hof de Bist is een voorbeeld van een goed inclusief beleid.
66. De voorbije jaren hebben we sterk ingezet op kind en gezinsvriendelijke evenementen zoals de Jules vriendjesdag voor onze kleuters, de paastocht, de kasteelfeesten. We blijven ook in de toekomst gezinsvriendelijke en kindvriendelijke evenementen organiseren
67. Vanaf 2025 treedt het Decreet Buitenschoolse Opvang en Activiteiten in werking. Dat wil zeggen dat alle lokale spelers (Onderwijs, Welzijn, Cultuur, Jeugd en Sport …) zo goed mogelijk moeten samenwerken rond die buitenschoolse opvang. De stad heeft de regie in handen en stippelt met de verschillende partners een lokaal buitenschools beleid uit. In de uitvoering moeten de districten betrokken worden en hiervoor ook de nodige middelen krijgen.
SENIOREN
68. We zijn voorstander van een mantelzorgpremie. Deze bouwen we uit naar analogie met onze buurdistricten waarbij deze al van toepassing zijn.
69. De seniorenverenigingen blijven we financieel ondersteunen in hun werking en met pro jecten. We moedigen samenwerking tussen verschillende verenigingen aan.
70. Mensen willen graag zo lang mogelijk in hun eigen huis blijven wonen. Ook hier blijven we financieel tegemoet komen met een ondersteuning voor kleine woningaanpassingen.
71. We richten al langer infosessies voor senioren in om hen op weg te helpen in de digitale wereld en gaan dit ook blijven doen. Ook blijven we de vrijwilligers van Digiburger onder steunen voor hun werking om de senioren te helpen met al hun digitale vragen.
72. In de seniorenraad krijgt de Ekerse 65+er de gelegenheid om mee te participeren in het lokale beleid. De seniorenraad is dus de belangrijkste adviesraad voor een inclusief senioren beleid. Hierdoor kunnen we sneller de problemen in kaart brengen en mee te zoeken naar een oplossing.
73. We zetten het seniorenbeleid in Ekeren verder zoals nu met een seniorenconsulente die de Ekerse senioren, seniorenraad en seniorenverenigingen bijstaat. Zij vormt de schakel vormt tussen de senioren, de schepen van senioren en het districtsbestuur.
74. Het Ekers seniorenfeest is ondertussen al een gevestigde waarde geworden gedurende deze legislatuur. We zetten dit zeker voort. Ook de jubilarissen blijven we in de bloemetjes zetten.
75. Het dienstencentrum Hagelkruis voldoet niet meer aan de hedendaagse noden en ver wachtingen die horen bij de werking van een dienstencentrum. We werken mee met het Zorgbedrijf om op de nieuwe locatie een nieuw dienstencentrum voor het centrum van Ekeren te ontwikkelen.
76. Eenzaamheid is niet enkel een ouderdomsprobleem, het is een uitdijende olievlek met meer dere oorzaken. De strijd aanbinden met eenzaamheid en sociaal isolement is een taak van ons allemaal. We ondersteunen de verenigingen die hiervoor initiatieven ondernemen.
77. Veiligheid van het openbaar domein is een belangrijk aandachtspunt waar we veel oog voor hebben. Door te investeren in een goede openbare verlichting, investeringen in voet- en fietspaden en door telkens oog te hebben voor de minder mobiele mensen maken we het openbaar domein comfortabel en veilig voor de senioren.
CULTUUR
78. Het is voor ons een absolute prioriteit om een degelijke en voldoende grote polyvalente zaal te bouwen, die gebruikt kan worden door het cultuurcentrum, door verenigingen, door het district voor grote ontvangsten en huldigingen. Als het van N-VA afhangt wordt deze zaal de komende legislatuur gerealiseerd.
79. Het parochiecentrum Rozemaai werd recent overgedragen van het bisdom naar de stad en dit op vraag van Ekeren. We willen dit gebouw de komende jaren renoveren en meer bruikbaar maken voor kleinschalige activiteiten van verenigingen. In elk geval wordt in het gebouw een tijdelijke bibliotheek ingericht tijdens de renovatie van de bibliotheek aan de Driehoekstraat (vanaf begin 2025). In het ge bouw zou wat ons betreft ook een buurt secretariaat gevestigd kunnen worden.
80. Cultuurhuis Hof de Bist zorgt ook in de komende jaren voor een divers aanbod voor alle Ekerenaren en blijft openstaan voor gebruik door Ekerse verenigingen.
81. Culturele verenigingen blijven we financieel on dersteunen. Ook structurele samenwerkingen met cultuurpartners zoals de Ekerse theaterzaal ETZ… blijven we bestendigen.
82. Lokale besturen moeten inspraak, participatie en advies organiseren bij het cultuurbeleid. We blijven in de komende jaren samen met verenigingen en belanghebbenden werken aan sterke en gedragen vormen van adviesverlening bij de opmaak en uitvoering van ons cultuurbeleid.
83. De gerenoveerde bibliotheek zullen we inhuldigen met een groot openingsfeest. Tijdens de werken voorzien we voldoende alternatieven zodat de lezers altijd in het district terecht kan.
EVENEMENTEN & FEESTEN
84. Voor ons is een bruisend en leven dig Ekeren bijzonder belangrijk. Het ondersteunen van lokale eve nementen via subsidies en logis tieke middelen zetten we verder. Verenigingen en organisatoren die via het uitwerken en opzetten van allerhande evenementen zoals: carnavalstoet, cirque@taque, gansrijden, Ekeren zingt, High land Games … meewerken aan een dynamisch Ekeren, kunnen op onze steun blijven rekenen.
85. 11 juli, onze Vlaamse feestdag vieren we ook in Ekeren op gepaste wijze. We zetten jaar lijks sterk in op het feest van de Vlaamse Gemeenschap en zorgen telkens voor een mooi feest voor een breed publiek.
86. De laatste jaren zijn de kasteelfeesten op ons initiatief uitgeroeid tot een enorm succes en een jaarlijks hoogtepunt op de Ekerse kalender. We blijven sterk inzetten op het verder uitbouwen van deze feesten en koppelen deze ook in de komende jaren aan een historisch thema.
87. Heerlijk Ekeren, de Ekerse Dorpsdag, is sinds kort in handen van het district. We gaan deze verder uitbouwen met de vele verenigingen en ondernemers die Ekeren rijk is. We zoeken naar formules om hen meer te stimuleren tot deelname.
88. De Bierpruverfeesten blijven ook in de toekomst verder doorgaan, al dan niet gekoppeld aan Heerlijk Ekeren.
89. De voorbije jaren hebben we met succes activiteiten gekoppeld aan een historische datum, denk maar aan de viering van 150 jaar Hof de Bist. We blijven dit ook in de toekomst doen
90. Voor de komende jaren staan er uiteraard nog een aantal data op de kalender waar we evenementen rond willen organiseren:
• In 2025 zal het 375 jaar geleden zijn dat de Ekerse Dijk werd gebouwd, de verbinding tussen Ekeren en Wilmarsdonk. Dit lijkt ons een goed moment om een jaar lang te focussen op het leven op en om de dijk, op de verdwenen polderdorpen, op de natuur in deze zone en op de geschiedenis van de polders en van onze dijken … zo belangrijk voor een polderdorp als Ekeren.
• In 2026 bestaat Labore et Constantia200 jaar. Het is uniek dat een vereniging zo lang bestaat. Dat willen we zeker de nodige luister geven.
• In 2027 zal het 400 jaar geleden zijn dat Rubens het Muisbroekhof kocht. Welke gemeente kan nog zeggen dat Rubens er een buitenverblijf had? Wij willen alvast werk maken van een gepaste herdenking met de nodige toeristische aandacht.
• In 2029 vieren we 50 jaar verzustering met Andernach. Dit grote jubileum zetten we samen met onze zusterstad in de kijker.
• In 2029 Herdenken we de 85ste verjaardag van de bevrijding in 1944
• In 2030 komen we aan een absoluut hoogtepunt dat we een jaar lang uitgebreid willen vieren: 875 jaar Ekeren.
• Ook in 2030 is Veltwijck 100 jaar het gemeentehuis van Ekeren en het zal dan ook 200 jaar geleden zijn dat kunstschilder Ferdinand Pauwels er geboren werd. Beide gebeurtenissen verdienen de nodige aandacht en wellicht ook een tentoonstelling.
91. Uiteraard blijft de Sint ook in de toekomst zeer welkom in Ekeren!
DORPSMAKERS
92. Een van de kerntaken van het district is het samenbrengen van haar bewoners. Door lokale initiatieven te ondersteunen om burgers samen te brengen en te laten ontmoeten, creëert het district een buurtgevoel. Buren moeten elkaar kennen en ondersteunen, en de overheid inschakelen bij problemen. Alleenstaanden en families moeten zich goed voelen bij elkaar en in wederzijds respect samenleven.
93. Straat-, buurt- en wijkfeesten worden ondersteund door het district, dat ook voor deze festiviteiten de beslissingsbevoegdheid heeft. We vragen aan Antwerpen om voldoende en gratis feestmateriaal ter beschikking te stellen voor straat-, buurt- en wijkfeesten en evene menten van verenigingen.
94. Dorpsmakers gaat echter verder dan straatfeesten want ook de vele verenigingen die Ekeren rijk is maakt ons dorp. Ekeren heeft tot op dit moment nog geen buurtsecretariaat. Wij vragen dan ook een volwaardig buurtsecretariaat in Ekeren, bv in de villa Geniets of in parochiecentrum Rozemaai. Zo zouden ook alle Ekerse verenigingen hiervan gebruik kunnen maken. Verder is er nog een nood aan (bijkomende) lokalen of berging. We gaan als district aan het werk om deze problemen in kaart te brengen en gericht mee te zoeken naar oplossingen.
LOKALE ECONOMIE EN TOERISME
95. Samen met de dienst Detailhandel en Horeca van de stad werken we aan een kern versterkend beleid waarbij we leegstand bestrijden door fysieke maatregelen zoals ‘pop-up’ winkels, invullen van vitrines en dergelijke, maar ook via gerichte acties om de aantrekke lijkheid van de winkelkern te promoten.
96. Acties en activiteiten van Ekerse handelaarsverenigingen worden door het district gesteund en gepromoot en we blijven met hen samenwerken.
97. Imagoverlagende winkels en handelszaken hoeven voor ons niet in Ekeren en we bepleiten een beleid dat deze sterk aan banden legt.
98. De wekelijkse markt is een belangrijke plaats van ontmoeting en handelsactiviteit. We blij ven deze ondersteunen en bekijken samen met de stad wat de noden en wensen zijn van de marktbezoeker. Op die manier zoeken we naar verbeterpunten in het marktgebeuren.
99. Ekeren is een van de enige districten met nog actieve landbouw op het grondgebied. Ook dit blijft een economische activiteit die aandacht verdient vanuit de stad die we wensen te behouden.
100. Op vlak van toeristische promotie van Ekeren blijven we inzetten op fiets- en wandel toerisme en op het promoten van ons erfgoed en uitgetekende routes. We brengen deze meer onder de aandacht.
101. We gaan op zoek naar mogelijkheden voor het inplanten van een uitgeruste halteplaats voor mobilhomes. In het noorden van de stad zijn er hiervoor momenteel onvoldoende faciliteiten en deze vorm van toerisme kan ook voor Ekeren en haar lokale horeca een troef zijn.
VERZUSTERING
102. De verzustering met Andernach blijft voor ons bijzonder belangrijk. In 2029 vieren we 50 jaar verzustering op gepaste wijze. Ook naar de toekomst toe blijft de Vriendenkring Ekeren-Andernach voor ons dé partner om de contacten en relaties met Andernach te be lichamen en uit te bouwen. Steeds gaat onze aandacht naar het verbreden van de doelgroep.
Verantwoordelijk Ekeren - EEN VEILIG EN LEEFBAAR EKEREN
103. Ook al is veiligheid een bevoegdheid van de burgemeester van Antwerpen, toch zijn we van mening dat het district hier zeker een rol in kan blijven spelen.
104. We blijven als district regelmatig in overleg gaan met de politie. De politie bezorgt het district jaarlijks een verkeersaudit en cijfers over de aanpak en het beleid van de wijkwerking. Als vertegenwoordi ger van het districtsbestuur is de districtsburgemeester de schakel tussen stedelijke veiligheids diensten, politie, buurtregie en de districtswerking voor het grond gebied van het district Ekeren.
105. Mobiele en vaste camera’s worden ook ingezet in Ekeren. Sluikstort, drugs- en andere overlast worden op die manier opgespoord. We vragen de stad om vaste camera’s te voor zien aan gevoelige gebouwen en in de buurt van gekende ‘hotspots’.
106. Graffiti en sluikstort veroorzaken veel ergernis. Samen met politie, stadsreiniging en buurt regie pakken we dit resoluut aan.
107. Vanuit het district blijven we inzetten op inbraakpreventie via een toelage aan verenigingen en organisaties die hun gebouwen beter willen beveiligen.
108. Een goede openbare verlichting verhoogt het veiligheidsgevoel. De voorbije legislatuur hebben we sterk geïnvesteerd in nieuwe LED-verlichting in onze straten. Dit blijven we resoluut verder zetten zodat het ruimtelijk veiligheidsgevoel blijft verbeteren. We vragen dat de verlichting ’s nachts in de woonstraten blijft branden.
109. Ekeren is altijd een trekker geweest wat betreft verkeersopvoeding van kinderen via het Ekers verkeersplatform waar alle onderwijsnetten aan participeren. Dit preventieve luik met oa. fietsexamen, dode hoektrainingen, verkeersdag worden verder ondersteund.
110. Verkeersoverlast, zoals stoepparkeren aan scholen, asociaal gedrag in het verkeeren het niet respecteren van de snelheid moeten verder aangepakt worden.
111. Naast de maatregelen die stad en politie nemen, blijven we inzetten op het plaatsen van snelheidsinformatieborden en de uitrol van schoolstraten. Via verkeersmetingen monito ren we overdreven snelheid zodat een gerichte aanpak hier uit kan volgen.
112. Bestaande BIN’s (Buurtinformatienetwerken) hebben hun nut bewezen en blijven we onder steunen. Deze netwerken zijn een goed voorbeeld van burgerparticipatie en veiligheid. Ekerenaars en buren moeten ook uitkijken voor elkaar. Wanneer buren elkaar kennen en uit de anonimiteit treden, vergroot de opmerkzaamheid voor elkaar.
EKEREN GOED BESTUREN
113. Degelijke dienstverlening aan de loketten moet behouden blijven in Ekeren. Bewoners moeten binnen een redelijke termijn geholpen kunnen worden voor tal van producten.
114. De bevoegdheid burgerlijke stand is een districtsbevoegdheid. We zijn voorstander van een eigen Ekers trouwboekje voor onze koppels die huwen.
115. Op het vlak van personeel willen we het districts personeel flexibel kunnen inzetten op de juiste plaats en volgens de specifieke behoeften van ons district. We vragen aan de stad om voldoende mede werkers ter beschikking te stellen om te kun nen beantwoorden aan de taken en opdrachten die onder districtsbevoegdheid vallen.
116. Als district gaan we verstandig en verantwoord om met onze financiële en personele mid delen. Deze middelen zullen we maximaal inzetten om het beleid en de projecten uit te kunnen voeren. We bekijken ook of we beroep kunnen doen op allerhande subsidies om projecten te realiseren.
COMMUNICATIE
117. De website van het district wordt alsmaar belangrijker. Deze moet dynamisch, actueel en zeer toegankelijk zijn.
118. Digitale communicatietools blijven we maken en zenden aan geïnteresseerde burgers. (nieuws brieven). Maar we vergeten ook de niet digitale inwoners niet. Zo wordt oa. de senioren flash nog op papier ter beschikking gesteld op een aantal locaties zoals de Bib, loket,…
119. Folders, flyers, affiches blijven goede instrumenten om activiteiten aan te kondigen, we blijven deze maken en verspreiden voor een aantal van onze grotere activiteiten. Voor ‘formele’ evenementen zoals de jaarlijkse nieuwjaarsreceptie voor onze inwoners blijven we werken met een gedrukte uitnodiging.
120. Er moet voor ons een eigen Instagram van Ekeren komen.
PARTICIPATIE
121. De participatie door de Ekerse inwoners, groepen en verenigingen houden we hoog in het vaandel en willen we tijdens de komende bestuursperiode verder uitbreiden. Wij blijven ons dichtbij de burger begeven met allerhande lokale initiatieven, wijkbezoeken en infoavonden.
122. De rol van de adviesraden in de besluitvorming is voor ons van groot belang. We bekijken of we de structuren kunnen moderniseren en aanpassen aan de noden van vandaag.
123. De Burgerbegroting werd deze legislatuur uitgeprobeerd. De kosten en energie die er in ge stoken wordt, levert te weinig resultaat. We stoppen hier dan ook mee en zoeken naar andere manieren om burgers actief te betrekken bij projecten op o.a. het openbaar domein.
124. De reguliere inspraakprocessen rond de aanleg/heraanleg van straten en pleinen blijft be houden. We organiseren steeds een vergadering rond een concept, een vergadering rond een voorontwerp en dan rond het definitief ontwerp.
125. De inspraakformule waar we 10 jaar geleden mee van start zijn gegaan, Maak Ekeren mee, vormen we om naar wijkoverlegmomenten waarbij we elke 2 jaar de Ekerse wijken aandoen om er te luisteren naar de inwoners en projecten toe te lichten.
126. Ook wanneer burgers problemen signaleren aan het openbaar domein, volgen én lossen we deze meldingen snel op door een verder doorgedreven samenwerking op de bestuurlijke niveaus van stad en district.
127. E-democracy is een zeer brede term die een rijk scala aan e-participatieprojecten om vat. Hierbij kan het gaan van e-voting projecten tot zeer intensieve en sterk begeleide e-participatie projecten. We bekijken of we ook in Ekeren kunnen experimenteren met e-democracy initiatieven.